Alder ingen hindring

Magnus Kolbrekk er 19 år og lagbas i Lemminkäinens avdeling Tønsberg. På laget styrer Trygve B. Gran valsen. Han er snart 70. Det er 50 års aldersforskjell mellom de to. En aldersforskjell begge drar nytte av.

Asfaltlaget fra Lemminkäinens avdeling i Tønsberg er på plass for å rette opp Ramnesveien, vel 10 minutter kjøring fra Sem. Magnus Kolbrekk er leder for arbeidslaget, og 19 år. Læretiden er ferdig, og snart er fagbrevet i boks. Magnus er glad for at han valgte å jobbe i asfaltbransjen.

- Jeg syntes det virket morsomt, og det er det jo. Selv om man kan bli litt lei mot slutten av sesongen gleder man seg til å komme i gang når vinteren nærmer seg slutten, sier han.

Magnus ble raskt leder for arbeidslaget, en stilling som kalles lagbas.

- Jeg måtte jo ta muligheten da jeg fikk den. Etter å ha jobbet som lagsmedlem i et halvt år begynte vi å jobbe med asfaltering av nye E18. Da var jeg lagbas sånn innimellom, også ble det til slutt permanent, sier han.

Magnus synes det er morsomt å være leder for kollegaen Trygve B. Gran, som er 50 år eldre.

- Det er klart det er litt spesielt at jeg er lagbasen til Trygve, som er såpass mye eldre enn meg. Og det er ikke alltid like lett, sier han og ler. - Jeg har mye å lære, og Trygve har mye erfaring. Han gjør ting på en litt annen måte enn oss andre som ikke har vært her så lenge, sier han.

Trygve har sittet bak rattet på valsen i Lemminkäinen i 20 år. Han har hatt mange lagbaser, men ingen så unge som Magnus.

- Aldersforskjellen er jo stor, og det hender jeg har litt annen måte å gjøre ting på enn de unge. Det hender vi diskuterer litt, men det er jo bare krydder i hverdagen. De unge, som Magnus, lærer fort.

Trygve fyller 70 år i oktober, men har ikke konkrete planer om å pensjonere seg.

¬- Nei, jeg går ikke av enda. Jeg trives godt. Nå jobber jeg på sesongkontrakt og tar en sesong av gangen. Kona maser om at jeg skal pensjonere meg, men vi får se. Når sesongen starter begynner det å krible litt. ¬Det er rart med det. Jeg har jobbet sammen med folk siden jeg var 15-16 år gammel, og det trives jeg godt med, sier han.

Kollegene er også viktige for Magnus. - Jeg trives godt. Jobber du med folk som er allrighte og som kan sakene sine, så blir det også fint å jobbe. Også er det fint å lære av erfarne folk. Som Trygve, avslutter han.

Direktør Salg, Marked og Kommunikasjon

Utlegging