- Nå er jeg asfaltør

Siden 2007 har Tom Erik Broks asfaltert veiene i Finnmark. Han har valset, kjørt limbil og utlegger. Nå er han lagbas, og forrige uke tok han fagprøven som asfaltør.

- Fagbrevet er en anerkjennelse, for deg selv og jobben du gjør. Det har en verdi. Jeg kan si til meg selv at nå er jeg asfaltør. Dette faget kan jeg faktisk, sier Tom Erik.

Før fagprøven var Tom Erik nervøs, og tenkte mye på hva prøven ville innebære, og hvordan det skulle gå.

- Jeg gruet meg mest til det teoretiske, og også litt til det å bli observert av en sensor på den praktiske delen av prøven. Men, alt gikk jo så fint, og det viste seg å ikke være noe å grue seg til. Fagprøven handler jo bare om å gjøre jobben sin på samme måte som man pleier å gjøre den. Har du jobbet litt, ja så går det hele ganske greit, sier han.

Tom Erik brøyter om vinteren, men når snøen smelter og våren kommer ser han fram til at sesongen skal starte.

- Asfaltlivet, vet du. Det er noe med det. Jobbe i team sammen med flinke og hyggelige folk. Reise rundt og se nye, fine steder. Være i bevegelse. Hadde jeg jobbet på kontor, ville jeg nok savnet asfaltlukta, sier han.

Kenneth Tangen er regionsjef i Lemminkäinen Norges Region Nord er glad og stolt på Tom Eriks vegne.

- Vi har flinke folk hos oss, med sterk interesse for faget, noe Tom Erik er et klart eksempel på. Vi oppfordrer alle til å ta fagprøven, og legger til rette for det, sier han.

Lærlingeplasser og fagutdanning er viktig for Lemminkäinen Norge.

- Som en betydelig aktør i asfaltmarkedet har vi et ansvar for å bidra til utviklingen av fagkompetanse og rekruttering, både lokalt og på landsbasis. Kompetansen har stor verdi for kundene våre, oss som selskap og for alle som jobber i Lemminkäinen. Kompetanse er således et viktig bidrag til å gjøre Lemminkäinen attraktiv som leverandør og arbeidsplass, sier Jan Øyri, adm. direktør i Lemminkäinen Norge.