Trafikken til København vil få bedre flyt

Vi asfalterer Nordhavnsvej-tunnelen, noe som vil lette trafikken betraktelig for pendlere i København, Danmark. Kravene til dette prosjektet er ekstremt høye.

Hver dag hoper det seg opp med pendlere ved slutten av Lyngbyvej, inn mot København fra den nordlige delen av Sjælland. En løsning er på vei – en helt ny vei, Nordhavnsvej, inkludert en 600 meter lang tunnel, noe som vil føre biler og tungtrafikk under fire jernbanespor og en vei.

Prosjektet er Københavns mest kostbare infrastrukturprosjekt så langt, og kravene er ekstremt høye.

«For eksempel må vi sørge for riktig kurve, og få tykkelsen på lagene helt nøyaktige i tunnelen. Og asfalteringen langs veggene må være helt jevn – kanter er uakseptabelt», sier kontraktssjef Christian Clausen.

Det tar omtrent en uke å asfaltere de fire kjørefeltene i tunnelen, og en del av forbindelsesveien, med tre lag med spesiell asfalt.

«Fordelen med å jobbe på Nordhavnsvej-prosjektet er at det er en helt ny vei. Det betyr at vi ikke trenger å bekymre oss for forbipasserende biler, lastebiler og annen trafikk. Det gir oss en mulighet til å jobbe mer effektivt enn på andre prosjekter,» forklarer Christian.

Når den er ferdig, vil den kombinerte veien og tunnelen gjøre livet lettere for både pendlere og beboere i området.

«Vi er glade for å arbeide på et prosjekt som er så viktig for København», sier Christian.

Det er besluttet at neste skritt vil bli byggingen av Nordhavnstunnelen – dette vil koble Nordhavnsvej sammen med den nordlige delen av havnen.

Fakta

  • Nordhavnsvej vil bli totalt 1,65 kilometer lang. Den har 4 filer, og kobler sammen Lyngbyvej med Strandvænget.
  • 620 meter av veien er i en «klipp og dekke»-tunnel, som fører trafikken under fire jernbanespor og en vei.
  • Den kombinerte veien og tunnelen skal åpnes for trafikk i slutten av 2017.
  • Kunden er København by.

Detaljer

Nordhavnsvej-tunnelen
København by
København
Danmark
2017